کارشناس مسئول مراقبت بهداشتی مرزی استان کرمانشاه گفت: پس از ذبح دام، گوشت تا ۲۴ ساعت در دمای منفی ۱ تا ۴ قرار گیرد تا ویروس‌های آن کشته شوند و پس از آن مصرف شود.
کد خبر: ۴۳۶۴۳۳
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۸ 06 June 2017
به گزارش خبرگزاری تابناک به نقل از مهر،کیوان خاصی، در خصوص بیماری تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو اظهار داشت: تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو که اصطلاح انگلیسی  آن (Crimean Congo Haemorrhagic Fever) می‌باشد، یک بیماری ویروسی حاد تب دار و خونریزی دهنده‌ است و راه انتقال آن، گزش کنه و یا تماس با خون یا ترشحات یا لاشه دام و انسان آلوده است.

وی زمان شیوع بیماری تب کریمه کنگو را فصل گرم از اواسط بهار تا اواخر تابستان و همزمان با دوره فعالیت کنه ها عنوان کرد و افزود: اساس درمان تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو حمایتی است و شامل تنظیم آب و الکترولیت و درمان اختلال انعقادی درون رگی پیش رونده‌ به همراه داروی ضد ویروس ریباویرین است.

 خاصی با تأکید بر اینکه درمانهای اختصاصی باید توسط پزشک متخصص و بویژه متخصص عفونی انجام می‌شود، افزود: بیمار قبل از خونریزی دچار علائم بالینی سردرد شدید، تب، لرز، درد عضلانی بویژه در پشت و پاها، گیجی، درد و سفتی گردن، درد چشم، ترس از نور یا حساسیت به نور می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ممکن است حالت تهوع، استفراغ بدون ارتباط با غذاخوردن و گلودرد و احتقان ملتحمه در اوایل بیماری وجود داشته باشد، گفت: این علائم  گاهی با اسهال و درد شکم و کاهش اشتها همراه است.

این مسئول در خصوص شیوه درمان بیماری تب کریمه کنگو گفت: در هفته اول بیماری و در مرحله تب، می‌توان با نمونه گیری از خون، ویروس را جدا کرد و ویروس را از نمونه‌های بافتی مثل بافت کبد، طحال، کلیه، غدد لنفاوی جدا نمود.

کارشناس مسئول مراقبت بهداشتی مرزی استان کرمانشاه به بیان نکات پیشگیری از تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو پرداخت و افزود: بیمار مشکوک به تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو باید ایزوله شود و با افراد خانواده و پرسنل بیمارستانی در تماس نباشد. 

خاصی ضدعفونی محل اقامت بیمار، آموزش کارکنان شاغل در صنایع دام در زمینه محافظت از خود، سمپاشی منازل و اصطبل‌ها جهت از بین بردن کنه‌، مصرف مواد ضد عفونی جهت گندزدایی توالت‌ها و محیط آلوده به خون و ترشحات بیمار را از موارد ضروری و شایان توجه برشمرد.

وی خودداری از مصرف گوشت تازه را مورد تأکید قرار داد و اضافه کرد: پس از ذبح دام، گوشت تا ۲۴ ساعت در دمای منفی ۱ تا ۴ قرار گیرد تا ویروس‌های آن کشته شوند و پس از آن مصرف شود.

خاصی افزود: هنگامی که پرسنل مراقب بیمار در معرض تماس پوستی یا پوستی مخاطی با خون، مایعات بدن و یا فضولات بیمار قرار می‌گیرند باید فوراً سطح آلوده را با آب و صابون بشویند. 

وی با تأکید بر لزوم پرهیز از خرید کشتار غیرمجاز و یا گوشتهای بازرسی نشده بدون مهر دامپزشکی گفت: کارکنان بهداشتی و درمانی و افرادی که با خون، ترشحات بدن بیمار و یا بافت های آلوده بیماران تماس داشته اند باید مرتبا و حداقل تا دو هفته پس از تماس تحت نظر باشند.

خاصی دامپروری ها و دامداری های سنتی را زیستگاه اصلی کنه دانست و حذف کنه از طریق رعایت  اصول بهداشتی را ضروری دانست و بیان کرد: پوشیدن لباس مناسب، دستکش، چکمه، عینک و... جهت جلوگیری از تماس کنه با بدن مهمترین روش جلوگیری است.

وی کنترل آلودگی دامی و قرنطینه کردن دام های آلوده در مواقع بروز بیماری ویروسی تب کریمه کنگو را ضروری دانست و افزود: دفع بهداشتی ضایعات و لاشه های حیوانات آلوده باید مورد توجه قرار گیرد.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار