مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی از ممنوعیت‌های جدید آبی در استان خبر داد و گفت: بحران آبی موجب شده تا ۵ دشت دیگر استان به لیست دشت های ممنوعه و بحرانی امسال اضافه شود.
کد خبر: ۴۵۲۲۶۵
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۶ 03 July 2017
حسن امامی در نشست خبری بر مدیریت آب در استان تأکید کرد و افزود: با توجه به اینکه خراسان جنوبی امسال نیز با خشک‌سالی شدید مواجه است باید مدیریت مصرف آب موردتوجه ویژه مردم استان باشد.

 وی با اشاره به افزایش فرونشست زمین در برخی نقاط استان و به‌خصوص در سرایان اظهار کرد: برداشت‌های بی‌رویه ما را با افت جدی مواجه کرده و به تأسیسات آبی آسیب می‌رساند.

 به گفته وی فرونشست زمین در تمام دشت‌های و لایه‌های آب رفتی استان در حال وقوع است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان جنوبی بابیان اینکه هم‌اکنون ۲۳ منطقه استان جزو مناطق بحرانی و ممنوعه هستند، اظهار کرد: شرایط استان موجب شده تا امسال برای ۵ دشت آزاد استان درخواست قرار گرفتن در لیست ممنوعه را بدهیم.

 آغاز عملیات اجرایی طرح انتقال آب به استان در سال جاری

وی در ادامه به پروژه انتقال آب به استان از دریای عمان اشاره کرد و افزود: برای این پروژه به دنبال جذب سرمایه‌گذار هستیم که امیدواریم تا پایان سال جاری بتوانیم عملیات اجرایی طرح را آغاز کنیم.

 وی بابیان اینکه طرح انتقال آب به خراسان جنوبی با حساسیت در کلان کشور مطرح‌شده است، گفت: امسال پروژه انتقال آب از دریای عمان به استان سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و رضوی در اولویت وزارت نیرو قرارگرفته است.

 وی در ادامه با اشاره به اجرای طرح مطالعاتی آب‌های ژرف در استان نیز گفت: در این راستا تفاهم‌نامه سه‌جانبه بین استانداری خراسان جنوبی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت نیرو منعقدشده است.

 وی اعتبار برآورد شده برای این طرح را ۱۵ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: از این میزان ۵۰ درصد توسط وزارت نیرو، ۲۵ درصد استان و ۲۵ درصد را معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تأمین خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی در ادامه عنوان کرد: در پروژه‌های عمرانی موجود امسال دیون پروژه‌های سد فرخی و سد رزه صفر می‌شود.

امامی بابیان اینکه پروژه سد سیاهو آماده آبگیری ده است، بیان کرد: پروژه آب‌رسانی به شهر بیرجند فاز نهایی آن در حال انجام است و ایستگاه پمپاژ، حفاری و برق‌رسانی به چاه‌ها راه‌اندازی شده است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان جنوبی ادامه داد: پروژه آهنگران نیز علی‌رغم اینکه دولت با پروژه‌های جدید موافق نیست تلاش داریم تا در سال جاری مجوز آغاز عملیات اجرایی پروژه را بگیریم.

 وی ساماندهی رودخانه‌های استان در برنامه دوساله در دستور کار قرار دارد، ادامه داد: بحران آب چالش اصلی استان خراسان جنوبی است.

 وی بابیان اینکه خراسان جنوبی در طرح تعادل بخشی سفره‌های آب زیرزمینی یکی از استان‌های پیشتاز کشور است، بیان داشت: بخش زیادی از چاه‌های کشاورزی استان کنتور گذاری شده است.

ذخایر آبی استان در وضعیت نرمال نیست

وی بابیان اینکه طی سه سال گذشته با کمک رسانه‌ها مدیریت مصرف بر استان حاکم شده است، گفت: در سال گذشته ۱۴۰ میلیون مترمکعب کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی استان نسبت به سال ۹۲ را داشته‌ایم.

 وی در ادامه به ذخایر منابع آبی استان اشاره کرد و افزود: هیچ‌کدام از ذخایر آبی استان در وضعیت نرمال نیستند و با کسری منابع آبی مواجه هستیم.

مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان جنوبی ادامه داد: کسری مخازن آبی استان از ۱۸۵ میلیون به ۱۳۴ میلیون مترمکعب کاهش‌یافته است اما همچنان باید منابع آبی استان مدیریت شود.

امامی با تأکید بر اینکه در برنامه افق ۲۰ ساله امیدواریم ۳.۵ میلیارد کسری مخزن انباشته استان در سه دهه گذشته را جبران کنیم، گفت: سد نهرین طبس امسال پس از بارندگی‌ها حدود ۱.۵ میلیون مترمکعب آبگیری داشته است که با مدیریت مصرف آب مردم امسال پیش‌بینی می‌شود در این شهرستان مشکل آبی نداشته باشیم.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار