کد خبر: ۵۱۵۰۱
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۴ - ۰۱:۲۰ 23 June 2015
رئیس شورای هماهنگی مواد مخدر البرز با بیان اینکه در کارگروه اشتغال استان فضاهایی برای اشتغالزایی معتادان بهبودیافته مصوب شده، گفت: به منظور تشویق کارفرمایان، وام‌های کم‌بهره به ازای جذب هر معتاد بهبودیافته به آنان تعلق می‌گیرد.
علی اسدیان در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر برگزار شد، اظهار داشت: در آستانه سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر در 2 هفته اخیر برنامه‌هایی در سطح استان و شهرستان  برگزار شد که از جمله آن برگزاری مراسم فرهنگی ورزشی و پیاده‌روی خانوادگی بود.
وی افزود: همایش "خانواده بهبودیافتگان" و نیز همایش "سمن‌ها و سازمان‌های مردم نهاد" در زمینه مبارزه با مواد مخدر نیز از دیگر مراسمی بود که در این راستا در تاریخ 17 خردادماه در کرج برگزار شد.
رئیس شورای هماهنگی مواد مخدر استان البرز از امحاء بیش از 10 تن مواد مخدر در روز 6 تیرماه خبر داد و گفت: این مراسم ساعت 8:30 صبح در منطقه عظیمیه و بام کرج با حضور مسئولان کشوری و استانی برگزار می‌شود.
وی با اشاره به اینکه مجموعه کشفیات در سال گذشته بالغ بر 10 تن انواع مواد مخدر بوده، تصریح کرد: این مواد توسط پلیس مواد مخدر و نیروهای امنیتی و اطلاعاتی این مجموعه کشف شده که مراسم امحا نیز در این راستا صورت می‌گیرد.
اسدیان با بیان اینکه در مجموع فعالیت‌های مناسبی در 2 هفته گذشته انجام شده، گفت: با توجه به اینکه آحاد مردم درگیر این موضوع هستند و خانواده‌ها هدف قرار داده شده‌اند، با شعار "اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر" دست یاری به سوی همه مردم دراز می‌کنیم تا در این امر ما را همراهی و همیاری کنند.
وی با اشاره به اینکه در حوزه مواد مخدر البرز در جایگاه مناسبی قرار دارد، اظهار داشت: شهرستان طالقان و نظرآباد به نسبت، وضعیت بهتر و مناسب‌تری در این زمینه دارند و در حوزه فعالیت‌های مربوط به پیشگیری، شهرستان ساوجبلاغ دارای وضعیت بهتری است.
رئیس شورای هماهنگی مواد مخدر استان البرز با بیان اینکه وضعیت ناامنی برای کارگاه‌های شیشه وجود دارد، گفت: به سبب اشراف اطلاعاتی در این بخش برخورد مناسبی صورت گرفته است.
وی با اشاره به اینکه در زمینه ورود مواد مخدر از استان‌های غربی نیز با رصد‌ها و شگردهای اطلاعاتی برخوردهای مناسبی صورت گرفته، بیان کرد: معمولا چنین اقداماتی در مسیر ترانزیت کشف و جمع‌آوری شده و برخوردهای لازم صورت می‌گیرد.
اسدیان با تاکید بر اینکه بخشی از اقدامات در زمینه آگاه‌سازی، اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی صورت می‌گیرد، افزود: در این راستا در سال گذشته جلسات، همایش‌ها و جلسات آموزشی و پیشگیری مناسبی در سطح مدارس و محیط‌های صنعتی و کارگری برگزار شد.
وی با بیان اینکه آگاه‌سازی خانواده‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است، اظهار داشت: نقش رسانه‌ها در این حوزه بسیار مهم است تا وضعیت خطرناک این بخش به اطلاع مردم رسانده شود.
وی خاطرنشان کرد: بحث مقابله و مبارزه با مواد مخدر باید اجتماعی شود و تا زمانی که مردم به صحنه نیایند، نمی‌توانیم در این زمینه موفقیتی کسب کنیم چراکه بهترین راه مبارزه با مواد مخدر ایجاد حساسیت و مصون‌ ساختن خانواده‌هاست که نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند.
رئیس شورای هماهنگی مواد مخدر استان البرز با اشاره به اینکه نگرش مسئولان و نظام نسبت به معتادان تغییر یافته است، گفت: در حال حاضر معتاد به عنوان مجرم شناخته نمی‌شود بلکه به عنوان بیمار و مددجو به آن نگاه می شود و با آن‌ها برخورد بازداشتی صورت نمی‌گیرد و روانه زندان نمی‌شوند بلکه به مراکز درمانی میان‌مدت یا به مراکز ماده 16 منتقل شده وخدمات دریافت می‌کنند.
وی خاطرنشان کرد: به سبب محدودیت امکانات و خدمات، زمینه استفاده از این امکانات برای همه معتادان به صورت مستمر فراهم نیست که نگرانی‌هایی در این رابطه وجود دارد چراکه حداکثر یک یا 2 ماه شرایط نگهداری از معتادان در این مراکز فراهم است.
اسدیان با بیان اینکه طول درمان باید مستمر باشد، گفت: زمانی که دوره درمان این معتادان به پایان می‌رسد، در سازمان‌های مردم نهاد برنامه‌های بازپروری و پیشگیرانه صورت می‌گیرد و آموزش‌های مقاومتی تحت عنوان آماده سازی در مقابل آسیب‌های اجتماعی انجام می‌شود که نیازمند فرهنگ سازی است تا معتادان بهبود یافته به این مراکز مراجعه کنند.
وی با بیان اینکه در کارگروه اشتغال استان البرز مصوب شده فضاهایی برای اشتغالزایی برای معتادان بهبودیافته فراهم شود، اظهار داشت: به منظور تشویق کارفرمایان، وام‌های کم بهره به ازای جذب هر معتاد بهبودیافته به آنان تعلق می‌گیرد.
وی خاطرنشان کرد: همچنین کارگاه‌هایی فعال می‌شود و دستگاه‌های دولتی موظف به استفاده از این معتادان هستند که در این راستا هماهنگی‌هایی با شهرداری کرج صورت گرفته است.
رئیس شورای هماهنگی مواد مخدر استان البرز گفت: در صورت فعال کردن بخش کارگاهی و کشاورزی مرکز ماده 16 اقدامات مناسبی انجام می‌شود.
وی با بیان اینکه مراکز استیجاری از مشکلات این حوزه محسوب می‌شود، افزود: زمینی از راه و شهرسازی در حال تحویل است که برای احداث مرکز ماده 16 در نظر گرفته شده اما در حال حاضر ظرفیت موجود حدود 160 نفر است که با معرفی دستگاه‌های قضایی در سطح استان معرفی شده و نگهداری می‌شوند.
اسدیان با بیان اینکه در مراکز ماده 16 تنها از معتادان مرد نگهداری می‌شود، تصریح کرد: برای بخش بانوان کمپ‌ها و مراکز اقامتی میان‌مدت وجود دارد که توسط بخش خصوصی اداره می‌شود و به جهت تبادل امکانات، بانوانی که بضاعت مالی ندارند با استفاده از سهمیه به این مراکز معرفی می‌شوند البته باید بیشتر به این بخش پرداخته شود و در صورت احداث مرکز ماده 16، بخش زنان در آن درنظر گرفته می‌شود.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار