کد خبر: ۵۳۷۵۲
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۷ 27 June 2015
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر البرز گفت: تهاجم به کشور در جهت ناکارآمدکردن نیروی جوان با استفاده از مواد مخدر سبب می‌شود امکانات و توانمندی‌ها را برای مبارزه در این حوزه به روزرسانی کنیم.
به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرج، علی اسدیان در مراسم امحاء بیش از 13 تن از انواع مواد مخدر که پیش از ظهر امروز در بام کرج با حضور معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور، فرمانده انتظامی استان البرز و سایر مسئولان استانی برگزار شد، اظهار داشت: 5 تیر روز جهانی مبارزه با مواد مخدر است که همه ساله در سطح دنیا و کشور مراسمی برای ارائه فعالیت‌های یک ساله توسط ارگان‌ها، دستگاه‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه معضل مواد مخدر جهانی و چندوجهی است، افزود: با توجه به رقم بالا در بحث سرمایه و سود سرشاری که عاید باند‌های تبهکار و مافیای مواد مخدر در سطح جهان می‌شود، بحث اقتصادی این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان البرز با اشاره به بعد سیاسی و امنیتی مواد مخدر بیان کرد: با این اهرم کشورهای مستقل و در حال توسعه را هدف قرار می‌دهند.

وی با بیان اینکه مواد مخدر گردش مالی بالایی در سطح جهان دارد، گفت: مواد مخدر پس از نفت، تجارت اسلحه و توریسم به عنوان چهارمین منبع گردش مالی جهان شناخته شده که نشان‌دهنده اهمیت و بزرگی این باند تبهکار و مافیای قدرت است که حتی شامل برخی از سران کشورها نیز می‌شود.

اسدیان با بیان اینکه کشور ایران نیز از معضل موادمخدربه دور نیست، اظهار داشت: همجواری با بزرگترین تولید کننده مواد مخدر در دنیا که بیش از 70 درصد مواد مخدر را در سطح جهان تولید می‌کند تهدید بزرگی است که به طور قطع آسیب فراوانی از این موضوع به کشور می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر این نگاه سیاسی امنیتی و تهاجم به کشور در جهت ناکارآمدکردن نیروی مولد و جوان این موضوع را مضاعف می‌کند و جریانات استعماری و مافیای مواد مخدر نگاه ویژه‌ای به کشور ایران دارند که سبب می‌شود فعالیت‌های مضاعفی در عرصه‌های مختلف در  این زمینه داشته باشیم.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان البرز خاطرنشان کرد: با توجه به تغییر، تحول و تنوعی که در مواد مخدر صورت گرفته، در مرزهای غربی نیز در مورد مواد صنعتی و روان‌گردان‌ها دچار تهدید و هجمه هستیم که این امر می‌طلبد امکانات و توانایی‌های خود را به روزرسانی کنیم.

وی با بیان اینکه بالغ بر 55 درصد از آمار زندانی‌ها در کشور مربوط به مواد مخدر است، تصریح کرد: به طور مسلم این آمار به همین نسبت در استان البرز نیز ظهور و بروز پیدا می‌کند که نیازمند نگاه ویژه به این موضوع است.

اسدیان اظهار داشت: شورای هماهنگی با موادمخدر مجموعه‌ای است که از همکاری بالغ بر 20 دستگاه و سازمان تشکیل شده که توانمندی‌های خود را در قالب کمیته‌های مختلف و شورای هماهنگی، به صورت ماهانه رصد می‌کنند و به عنوان وظیفه‌ای به دستگاه‌ها و تشکلات مردمی در دستور کار قرار می‌دهند.

وی با اشاره به عمده فعالیتی که باید در زمینه مبارزه با موادمخدر صورت گیرد، گفت: به طور قطع باید همه دستگاه‌ها در همه جوانب فعالیت کنند و نباید تقدم و تاخر در این بخش قائل شد و به طور قطع باید مقابله صورت گیرد که در این راستا امحاء مواد مخدر در حیطه وظایف نیروهای مقابله‌ای است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان البرز خاطرنشان کرد: اگر این حجم مواد مخدر در استان کشف و ضبط نمی‌شد و در سطح استان توزیع می‌شد، فاجعه عظیمی به وجود می‌آمد که باید فعالیت‌های جدی‌تری در حوزه مقابله صورت گیرد.

وی با بیان اینکه در طول سال اقدامات متعددی در رابطه با این موضوع  توسط دستگاه قضایی، نیروهای امنیتی و انتظامی در قالب کمیته مقابله انجام می‌شود، افزود: در این کمیته‌ها نسبت به شناسایی، بررسی و ارائه راهکارها اقدام می‌شود.

اسدیان با بیان اینکه در بخش درمانی نیز فعالیت‌های مهمی در مورد درمان آسیب‌دیدگان صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: در این راستا کمپ‌ها و مراکز نگهداری میان‌مدت ایجاد شده و همچنین بالغ بر 200 مرکز دارو درمانی اقدام به ارائه خدمات دارویی در سطح استان دارند که دارای پراکندگی مناسبی نیز است.

وی با اشاره به اینکه بالغ بر 120 کمپ نگهداری در استان البرز وجود دارد، گفت: مرکز ماده 16 که تحت نظر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در راستای نگهداری معتادان بی‌بضاعت و کارتن‌خواب فعالیت می‌کند، نیز در استان البرز وجود دارد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان البرز گفت: در حوزه مبارزه با مواد مخدر کمیته‌های مختلف از جمله کمیته اموال، کمیته قضایی و حقوقی و کمیته فرهنگی و پیشگیری فعالیت‌های مهمی را انجام می‌دهند.

وی با تاکید بر اینکه موضوع  فرهنگی و پیشگیری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، گفت: با توجه به فضای سودجویانه موجود در این حوزه، هرچقدر امکانات به کار گرفته شود باز هم نیاز به فعالیت بیشتر وجود دارد و در این راستا واکسینه‌کردن و مصون‌سازی آحاد جامعه دارای اهمیت بالایی است.

اسدیان اظهار داشت: در زمینه مبارزه با مواد مخدر خانواده به عنوان کانون اولیه باید مورد توجه قرار گیرد و پس از آن مدارس هستند که در این راستا در سال گذشته بالغ بر 80 هزار دانش‌آموز، آموزش داده شد و این امر در مورد دانشجویان، اساتید، کارخانجات، سازمان‌های مردم‌نهاد و سایر گروه‌های هدف انجام پذیرفت.

وی با اشاره به اینکه در مورد جمع‌آوری و پاک‌سازی فعالیت‌های خوبی در سطح استان انجام شده، بیان کرد: در سال گذشته 20 هزار جمع‌آوری و نگهداری در مرکز ماده 16 انجام شد و همچنین طرح پاکسازی در بیش از 2 هزار و 400 محله البرز اجرا شد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان البرز گفت: در کشور 4 هزار شهید و 12 هزار جانباز در بخش مبارزه مواد مخدر وجود دارد که 20 تن از این شهدا به استان البرز تعلق دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار