شاید ضعف اطلاع رسانی در دانشگاه علوم پزشکی در رسانه هایی که بارتاب کشوری دارند قابل قبول باشد اما در مورد رسانه های استان که خود به حواشی تزریق واکسن ها پرداخته اند ، جای بسی تعجب است که از عدم تزریق واکسن و همچنین نرخ اشتباه مرگ و میر خبر کار کنند!
کد خبر: ۹۵۷۷۵۹
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰ 25 April 2021
آخرین وضعیت کرونا در جهان ، ایران و نهایتا کهگیلویه و بویراحمد نشان از وضعیت بسیار خطرناک افزایش در ابتلا و مرگ و میر است . هر چند همه آمار از وخامت اوضاع به دلایل مختلف از جمله عدم رعایت مناسب دستورالعمل های بهداشتی حکایت دارد اما گاها انتشار آمارهای به شدت ضد و نقیض ، صورت خوشی از وضعیت اطلاع رسانی را به مخاطب نشان نمی دهد!
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، هفته گذشته تصویری به همراه توضیحاتی در همشهری منتشر شد که بر اساس ان اطلاعات کاملا اشتباه کرونایی در کهگیلویه و بویراحمد به خورد مخاطب می داد و متاسفانه برخی رسانه های استان که خود روزانه انتشار لحطه ای اخبار کرونایی استان را دارند ، به استناد این موارد اطلاع رسانی اشتباه ، خبرهایی را منتشر کردند !
اطلاعات اشتباه!
همشهری در گزارشی مفصل از وضعیت میزان بروز بیماری ، نرخ شیوع مرگ و میر و واکسیناسیون اینگونه توضیح می دهد که گزارش و جدول پیش رو نتیجه پیگیری همشهری از دانشگاه‌های علوم پزشکی استان های کشور است.
اولین اطلاعات کاملا اشتباه ! در بخشی از این گزارش آمده است : "در هفته گذشته ایلام، همدان، چهارمحال و بختیاری و مازندران دارای بیشترین میزان بروز موارد بستری و البرز، همدان، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و مرکزی دارای بیشترین میزان بروز موارد مرگ‌ومیر ناشی از بیماری بوده‌اند." !
این در حالی است که بنابر آمار سمی اعلام شده ، نرخ مرگ و میر در کهگیلویه و بویراحمد ، نصف میانگین نرخ مرگ و میر کشوری است !
اطلاعات اشتباه دوم ! در بخش دیگری از این گزارش آمده است : "استان‌های سمنان، فارس، خراسان جنوبی و تهران آمار شفافی از میزان تزریق ندارند و آمارهای کهگیلویه و بویراحمد هم در حالی پنهان مانده و حاکی از آغاز واکسیناسیون دیرهنگام است که این استان بیشترین میزان بروز را به‌خود اختصاص داده است." !
این در حالی است که بنابر خبرهای رسمی در جلسات تاکنون حدود 13 هزار واکسن وارد کهگیلویه و بویراحمد شده است و تا روز گذشته حدود 9 هزار از این واکسن ها تزریق شده است و نکته جالب تر این که در مورد تزریق ها برخی حواشی هم در رسانه ها منتشر شده است !
مصاحبه علیرضا ملک‌پور معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد قبل از انتشار خبر همشهری که اظهار داشت: تاکنون قریب به چهار هزار دوز واکسن کرونا به بخش درمان استان اختصاص یافته‌ است از نکات عجیب این ماجرا است که چطور در این مصاحبه تعداد واکسن های تزریق شده اعلام شده است اما در گذارش همشهری نیامده است !
ملک پور ادامه می دهد این تعداد واکسن در شش مرحله به گروه‌های هدف که همان کادر درمان و بهداشت هستند، تزریق واکسن بر اساس اولویت‌‌بندی انجام می‌شود.
ملک‌پور افزود: در پنج مرحله قبلی پرسنل درمانی که در خط مقدم درگیری با ویروس کرونا بوده‌اند به ترتیب اولویت بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها، بخش‌های ICU  و عادی واکسینه شده‌اند و در مرحله ششم و هفتم سایر پرسنل بیمارستانی واکسینه می‌شوند.
وی ابراز امیدواری کرد: در مراحل ششم و هفتم همه کادر درمان اعم از علوم پزشکی، تأمین اجتماعی و نفت واکسینه شوند.
ملک‌پور گفت: در مراحل ششم و هفتم کسانی‌که به صورت غیر مستقیم با کرونا درگیر هستند، نظیر کادر اداری، پرسنل خدماتی واکسینه می‌شوند.
ضعف در اطلاع رسانی موثر!
این گزارش کاملا اشتباه همشهری و بازنشر آن در رسانه ها و فضای مجازی استان حواشی زیادی ایجاد کرد تا جایی که استاندار کهگیلویه و بویراحمد دلیل انتشار این اطلاعات غلط را به نوعی به عدم اطلاع رسانی موثر مسئولین دانشگاه علوم پزشکی مربوط دانسته و در جلسه ستاد کرونا به صورت رسمی از آن ها بخواهد که نشستی خبری برگزار کرده و اطلاع رسانی شفاف تری انجام دهند !
عدم دقت در درج اخبار!
اما نکته بسیار عجیب تر مربوط به بازنشر خبر در رسانه های استان بود ! چرا که برخی از این رسانه ها خود خبرهایی از انحراف در واکسانیسیون منتشر کرده بودند و این به این معنی است که اخبار تزریق در استان وجود داشته است حال چطور به راحتی خبر یک رسانه کشوری به عنوان سند منتشر و روی ان تاکید می شود ؟ 
شاید ضعف اطلاع رسانی در دانشگاه علوم پزشکی در رسانه هایی که بارتاب کشوری دارند قابل قبول باشد اما در مورد رسانه های محلی که خود به حواشی تزریق واکسن ها پرداخته اند ، جای بسی تعجب است که از عدم تزریق واکسن و همچنین نرخ اشتباه مرگ و میر خبر کار کنند!
انتشار این خبر به معنی زیر سوال بردن کار رسانه ها یا ضعف مدیران دانشگاه نیست بلکه به این معنی است که وقتی کمی دقت چاشنی کار شود و جایگاه رسانه و میزان اثرگذاری آن در اطلاع رسانی شفاف و دقیق برای خود اصحاب رسانه  همچنین مدیران به درستی روشن شده باشد ، مطمئنا تلاش می شود در چنین شرایطی ، افکار عمومی را برای مواجهه موثرتر این بیماری منحوس بهتر مدیریت کرد.
 
تصویر منتشر شده در همشهری که  اطلاعات واکسیناسیون کرونا درکهگیلویه و بویراحمد را صحیح منتشر نکرده است !
آمار ضد و نقیض رسانه ای کرونا در کهگیلویه و بویراحمد! + تصویر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار