اولین همایش دیجیتال روز جهانی ایمنی غذا ۷ ژوئن هم‌زمان به‌صورت مجازی و حضوری در سالن همایش‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران با شعار «ایمنی غذا، مسئولیت‌پذیری اجتماعی» و «غذای ایمن، داشتن فردایی سالم» برگزار شد.
کد خبر: ۹۷۶۸۲۵
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۰ 08 July 2021
اولین همایش دیجیتال روز جهانی ایمنی غذا ۷ ژوئن هم‌زمان به‌صورت مجازی و حضوری در سالن همایش‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران با شعار «ایمنی غذا، مسئولیت‌پذیری اجتماعی» و «غذای ایمن، داشتن فردایی سالم» ​برگزار شد.

به گزارش تابناک همدان،به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت غذا و دارو، این همایش هم‌زمان به‌صورت مجازی و حضوری برگزار شد.

در ابتدای جلسه دکتر حاجی محمودی گفت: این همایش به مناسبت روز جهانی ایمنی غذا با شعار «ایمنی غذا، مسئولیت‌پذیری اجتماعی» و «غذای ایمن، داشتن فردایی سالم» برگزار می‌گردد.

وی افزود: به‌منظور رعایت الزامات مصوب ستاد ملی کرونا همایش امروز برای مقامات و مدیران ارشد به‌طور حضوری و برای متخصصین به‌طور مجازی برگزار و بیش از پنج هزار نفر شرکت‌کننده به‌صورت مجازی ما را همراهی می‌کنند.

حاجی محمودی گفت: همایش روز جهانی ایمنی غذا با دو پنل؛ مانع زدایی، شفافیت و مسئولیت‌پذیری اجتماعی با محوریت سامانه TTAC، ردیابی و ره‌گیری و برچسب اصالت، کنترل تبلیغات در فضای مجازی و مبارزه با قاچاق کالا‌های سلامت‌محور، اجتماعی و ایمنی غذا، کنترل بیماری‌های غیر واگیر (NCD)، اهمیت استفاده از نشانگر رنگی تغذیه‌ای برگزار می‌شود.

معاون غذا و دارو اظهار داشت: موضوع کرونا که دو سالی است تمام دنیا را درگیر کرده است نیز ترکیبی از مسئولیت‌پذیری اجتماعی مستقیم و غیرمستقیم در بحث سلامت جامعه است.

وی تأکید کرد: آموزش اصلی‌ترین رکن امنیت غذایی است

در ادامه  سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بحث ایمنی غذا و امنیت غذایی بحثی بسیار جدی است و این نشست را باید از مدت‌ها پیش برپا می‌کردیم.

نمکی افزود: غذا مقوله و مسئله بسیار پراهمیتی است که به‌عنوان یک عنصر و یک موضوع چندوجهی و چندبخشی باید به آن نگاه کرد و اعتقاددارم که مقوله غذا به دلیل اینکه ما در وزارت بهداشت، سازمانی به نام سازمان غذا و دارو داریم متولی گری کلی این امر بزرگ فقط با ما نیست؛ گرچه می‌توانیم به‌عنوان یکی از عناصر مؤثر در سیاست‌گذاری و اصلاح رویه‌های تأمین غذای سالم نقش‌آفرینی کنیم، اما به اعتقاد بنده بخش‌های متعددی از حکومت و نه‌فقط دولت باید در امر امنیت غذایی گام بردارند.

وزیر بهداشت در ادامه گفت: امروز دنیا از یک‌سو به دلیل بی‌عدالتی، فقر فرهنگی و جهل نسبت به آنچه اسمش را غذای سالم می‌گذاریم و از سوی دیگر به دلیل آلاینده‌های زیست‌محیطی، صنعتی شدن، عدم استفاده درست از ابزار صنعتی و به دلیل توسعه بی‌رویه ناپایدار تمام زیرساخت‌های که به‌عنوان ابزار کافی برای تهیه غذای سالم و امنیت غذایی صحبت می‌کنیم، لگدمال می‌شود.

 نمکی افزود: امروز ما از ظرفیت برد سرزمین به‌خصوص در کشور‌های درحال‌توسعه چند برابر استفاده می‌کنیم؛ خاک، آب، زمین حاصل خیز و هوای سالم از مسائل بسیار مهمی است که امنیت غذایی کشور‌های درحال‌توسعه را به‌شدت تهدید می‌کند.

وی تأکید کرد: اگر بخواهیم بحث امنیت در غذا و تأمین غذای سالم را یک تقسیم‌بندی شکلی بکنیم، باید از بعد کمی و کیفی آن را ارزیابی کنیم. بحث کمیت غذا همان چیزی است که می‌گوییم برای یک فرد در روز باید چه مقدار پروتئین، مواد قندی و بقیه ریزمغذی‌ها را فراهم کرد.

 نمکی ادامه داد: آنچه امروز در دنیا به‌شدت زیر سؤال است، کیفیت همان کمیتی است که راجع به آن حرف زده می‌شود؛ آیا ۱۰۰ گرم گوشتی که از آن حرف می‌زنیم آن مقدار پروتئین موردنیاز را دارد؟ آیا دامی که ما این مقدار پروتئین را از آن دریافت می‌کنیم تغذیه مناسب داشته است؟ آیا مواد سمی و باقیمانده سموم در مواد غذایی مورد ارزیابی قرارگرفته است؟

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: کمیت را اگر باکیفیت مناسب ارزیابی نکنیم امنیت غذایی هیچ‌وقت تأمین نخواهد شد و برعکس مردم باید هزینه‌های سنگینی را برای درمان بیماری‌ها بپردازند؛ بعضی مواقع نخوردن، از غذای مسموم خوردن به‌مراتب بهتر است.

وی تأکید کرد: اینجا یکی از نقش‌آفرین‌ترین عناصر سازمان غذا و دارو و مجموعه‌هایی هستند که در امر نظارت و کیفیت غذا کار می‌کنند و از دوستان می‌خواهم حرکتی که در ردیابی غذا از مزرعه تا سفره‌دارند را واقعاً تشدید کنند و به‌عنوان یک حرکت بسیار اساسی ملی دنبال کنند.

نکته دیگری که در رابطه با امنیت غذایی بسیار حائز اهمیت است، همکاری بین بخشی است؛ تقویت همکاری بین بخشی در قالب شورای غذا و تغذیه کشور یکی از رسالت‌های اصلی ما در مجموعه وزارت بهداشت است و اگر سازمان حفاظت از محیط‌زیست، وزارت سمت، وزارت جهاد کشاورزی، مجموعه‌هایی که در قاچاق کالا نظارت می‌کنند و …دخالت نکنند کامیابی درستی در بحث امنیت غذایی حاصل نخواهد شد.

 نمکی در خصوص موضوع سوءتغذیه گفت: سوءتغذیه همیشه نبود تغذیه نیست؛ تغذیه نامناسب و در اختیار قرار دادن تنقلات ناسالم و پرهیز‌های غلط غذایی نیز باعث سوءتغذیه می‌شود.

وزیر بهداشت افزود: آموزش اصلی‌ترین رکن امنیت غذایی است، خیلی از افراد مواد غذایی که در اختیاردارند و با زحمت تهیه‌کرده‌اند را خراب می‌کنند به همین دلیل آموزش با زبان قابل‌فهم برای تمام گروه‌های هدف از رسالت‌های بزرگ ما است که مدارس مهم‌ترین مکان برای این کار است.

وی گفت: شیوه درست زندگی، تغذیه مناسب، استفاده درست از مواد غذایی، آموزش خانواده برای یک طبخ مناسب برای افراد خانه بسیار نکته حائز اهمیتی است که تقاضا می‌کنم کارشناسان مربوطه در تهیه و تنظیم بسته‌های آموزشی کوشا باشند و گروه‌های هدف را دسته‌بندی و آموزش تغذیه مناسب دهند.

وزیر بهداشت اظهار داشت: نکته مهم دیگر که تقاضا می‌کنم جلب مشارکت دیگر دستگاه‌ها در هدفمندسازی امنیت غذایی در کشور است و در راستای این سیاست‌گذاری بسیاری از تولیدکنندگان و پرورش‌دهندگان باید آموزش‌های لازم درزمینهٔ غذای سالم را ببیند تا بتواند محصولات غذایی مناسب به مردم ارائه بدهند.

دکتر نمکی گفت: من به همکاران در حوزه بهداشت متذکر شده‌ام که در بحث انتخابات وارد نشوند و تلاش ما این است که وزارت بهداشت را از سیاست عاری کنیم و بار‌ها گفته‌ام که من وزیر بهداشت همه مردم سرزمینم هستم اعم از شیعه، سنی، کلیمی، مسیحی، زرتشتی، بی‌دین، اصول‌گرا، اصلاح‌طلب، معتدل و بی‌خط و حتی زندانی محکوم‌به اعدام، اگر مردم بخواهند این را بپذیرند؛ باید قبول کنند که وزیر بهداشت سیاسی نیست گرچه سیاست بلدم، ولی در این عرصه وارد نشدم.

وی تأکید کرد: کرونا نشانی از لیاقت و بی‌لیاقتی مدیریت هر کشور است که در آینده گفته خواهد شد کادر درمان با دست‌خالی فقط با ایثار و گذشت برای مقابله با این ویروس ازخودگذشتگی نشان دادند و من کوچک‌ترین سرباز این گروه هستم؛ فرماندهان اصلی کسانی بودند که در این راه شهید شدند.

طبق گفته سازمان بهداشت جهانی ما با کمبود امکاناتی که داشتیم بی‌نقص‌ترین و موفق‌ترین کشور در امر فوریت‌های پزشکی در دوران کرونا هستیم.

وی در پایان گفت: روسای ارجمند دانشگاه‌ها، همکاران عزیز من که در این ایام سر از پا نشناخته‌اید، بیمار شدید، رنجور شدید، شهید دادید، داغ‌دار شدید؛ شما باخدا معامله کرده‌اید، مطمئن باشید مردم شما‌ها را دوست دارند.

همین بس که رهبر معظم انقلاب خطاب به کادر درمان فرمودند: شما مجاهده درراه خدا کرده‌اید و این برای شما کافی است.

 محمدرضا شانه ساز معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رئیس سازمان غذا و دارو گفت: این همایش اولین همایشی است که در حوزه ایمنی غذا برگزار می‌شود و حوزه ایمنی غذا یعنی وزارت بهداشت و معاونت‌های مختلف وزارت بهداشت که هرکدام به‌نوعی در این عرصه دخیل هستند.

 شانه ساز در ادامه گفت: غذا به لحاظ اهمیتی که دارد ارزش این را دارد که حداقل ۲ بار در سال به آن پرداخته شود. مهم‌ترین اهرم ما در وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و در کل حاکمیت کشور در بحث سلامت، غذا است.

وی ادامه داد مستحضرید که بحث امنیت غذا بیشتر به ذخایر، منابع و دسترسی تکیه می‌کند و بعضی مواقع که تحریم‌های ظالمانه‌ای صورت می‌گیرد لاجرم و برخلاف میل باطنی، ایمنی غذا را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

معاون وزیر گفت: این موضوع را می‌پذیریم، زیرا امکان این وجود ندارد که در تأمین غذای هم‌وطنان عزیزمان اختلالی به وجود آید و غذا حتماً باید باکیفیت بالا بوده و از سلامت و ایمنی لازم برخوردار باشد.

دکتر شانه ساز گفت: سال گذشته به دلیل شیوع پاندمی کرونا نتوانستیم این همایش را برگزار کنیم و امسال برای اولین بار این جلسه برگزار شد و امیدواریم این فرصت در سال‌های آینده فراموش نشود و ادامه پیدا کند.

وی تأکید کرد مهم‌ترین ابزار ما در سلامت، غذا است و ایمنی غذا بحث بسیار مهمی است و امیدوار هستیم با گرامیداشت این روز‌ها و برگزاری این همایش‌ها مسئولین کشور و هم‌وطنانمان به اهمیت این موضوع واقف شوند.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: کار‌های مهمی در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حوزه غنی‌سازی، تغذیه و سلامت مواد غذایی صورت گرفته است.

وی افزود با توجه به تغییر شیوه زندگی از زندگی سنتی به صنعتی، نیاز ما به غذای آماده بیشتر خواهد شد؛ و لازم است مداخلاتی انجام شود که در کنار امنیت و تأمین، بحث ایمنی غذا هم دیده شود و اقدامات خیلی خوبی در وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در این زمینه صورت گرفته است.

ایمنی غذایی مسئله اصلی در سلامت جامعه است

دکتر محمدحسین عزیزی مدیرکل امور فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی در خصوص نقش مراجع دولتی در ایمنی مواد غذایی گفت: مسئله ایمنی مواد غذایی وظیفه اصلی وزارت بهداشت و ایمنی غذایی مسئله اصلی در سلامتی است. تأمین و تولید اولیه مواد غذایی ایمن به عهده جهاد کشاورزی است.

وی به جمع‌بندی موارد مطرح‌شده پرداخت و اظهار داشت: صداوسیما و رسانه‌های جمعی در کنار سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی در امر آموزش می‌تواند کمک‌کننده باشد.

دکتر عزیزی همچنین تأکید کرد: آموزش به خانوار و اصناف بسیار حائز اهمیت است که در این زمینه اقدامات بسیاری صورت گرفته است

وی در پایان افزود: باید کمپینی با موضوع نشانگر‌های رنگی راه‌اندازی شود و یک بازنگری در مورد نشانگر‌های رنگی صورت پذیرد.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار